6 Aralık 2011 Salı

Istiklal Marsi Wilhelmus'a karsi

       Gecenlerde (bayagi gecenlerde) gazete ve televizyonlarda bir haber vardi soyle, Hollanda gencligi kendi milli marslari ve de ayni zamanda dunyanin bilinen en eski halk sarkisi olan "Wilhelmus'u ezberden bilmiyorlarmis. Tabii ben hemen eskiye, anilara gittim. Ilkokulda biz Istiklal Marsi'nin ilk iki kitasini ezberden bilmek zorundaydik. Ne zor bir ugrasti kucucuk bir cocuk olarak o cetrefilli yari Osmanli'ca siiri ogrenmek ama ne yaptik ne ettik ogrendik, ortaokulda geri kalan on kitayi ezberlemek zorundaydik, onu da yaptik. Lise1. sinif muzik dersinde Istiklal Marsi'nin solfejini yine ezberden okuyabilmek, notalari kagida yazabilmek ve blok flutle calabilmek durumundaydik onu da yaptik. Bugun hala elime blok flut gecse Istiklal Marsini sular seller gibi calarim. Ondan ote Istiklal Marsinin yeri hayatimizda da cok fazlaydi, benim gibi cocuklugu ve gencligi 1990'lardan onceye, ozel televizyonlar ve 24 saat yayin politikasinin cikisinin oncesine denk gelenler iyi hatirlar TRT televizyonu Istiklal Marsi ile yayina baslar Istiklal Marsi ile yayini kapatirdi, okul her Pazartesi sabahi Istiklal Marsi ile haftaya baslar, Cuma ogleden sonra Istiklal Marsi ile haftayi bitirirdi, 23 Nisan, 19 Mayis, 29 Ekim, 10 Kasim hep Istiklal Marsi okunurdu.


        
Istiklal Marsi                                            Wilhelmus




Ve sokaktaki insanlar eger etraftaki bir okuldan Istiklal Marsi'ni duyarlarsa durur mars bitene kadar bekler sonra da yollarina devam ederlerdi. Yani hayatimizdaki yeri ve etkisi buyuktu, hatta hic unutmam erkek kardesim kucukken televizyon karsisinda uyuya kalmissa Istiklal Marsi okunmaya basladigi anda gozlerini acip ayaga dikilir mars bitene kadar hazirolda beklerdi, bitince de gider yerine yatardi yavrucak. Simdi boyle buyuyunce Istiklal Marsi'ni duyup ta tepkisiz kalmak olamiyor tabii, ben sahsen hafta sonlari uyanmak bilmeyen ev arkadasimi odasinin kapisinda flutle Istiklal Marsi calarak uyandirdigim zamanlar cok olmustur mesela, o erkek kardesim gibi hemen ayaga kalkip hazirola gecmezdi ama yatmaya da devam etmezdi kalkardi artik yerinden, bilincalti iste ne olsun.
         Simdi buralarda kesinlikle milli mars hayatin bir yerlerini isgal etmiyor zaten milliyetcilik denen sey henuz yeni yeni geliyor o da yabancilara karsi bir hareket olarak o insanlarin da milli marslarina tutunmak gibi bir hareketleri olur mu bilmem ne oldugunu bile bilmiyorlar ki zaten.
          Ben buraya ilk geldigimde gocmenlik kursuna giderken buralarda bir milli mars'in varligini ogrendik ama cok garip marsin ilk sozleri soyle: Ben Nassau'lu Wilhelmus ve ben Alman kanindan geliyorum, kurs hocamiza sordum" Sevgili hocam nasil olurda Hollanda milli kahramani olan Wilhelmus milli marsta Alman kanindan geldigini nasil soyler?"El cevap: Ah! Biz Hollandalilar cok ta milliyetci degiliz." Hicte entellektuel olmayan bastan savma bir cevap, ama Allah internetten razi olsun, soyleymis sarki 16. yuzyildan kalma ve simdiki dilde "Alman" anlamina gelen kelime modern dilde "Hollanda'li" anlamina geliyormus, bizim hocanin da mesleki kalitesi yerlerde surunuyormus vesselam.
          Hollanda'da biz de oldugu gibi milli marsin okundugu bir suru milli bayram ya da anma gunu yok. Bir tanesi 4 Mayis Ikinci Dunya savasi sehitlerini anma gunu, Amsterdam'da Dam Meydanin'da kraliyet ailesinin de katilimiyla iki dakikalik saygi durusunda bulunulur, celenk konulur, ama Wilhelmus okunmaz, ya da ben hic duymadim, digeri 5 MAyis bagimsizlik gunu, bu da Hollanda'nin Alman isgalinden kurtulusunun kutlandigi gun gonderlere bayrak cekilir, meydanlarda toplanilir ama Wilhelmus hic duymadim, bir de Kralice gunu var (bir onceki kralicenin dogumgunu) 30 Nisan butun ulkede sokaklar partileri duzenlenir ama Wilhelmus gene yok. Sadece kirk yilin basi bir milli mac olursa mac baslamadan once soylenir(mis).
         Yine ben buralarda yeniyken Istanbulda ki sevgili ev arkadasim gibi haftasonu uykusundan vazgecmeyen sevgili esimi uyandirmak icin internetten Wilhelmus'u calmistim kalkmak bir yana adam bir turlu anlamadi benim evde niye milli mars caldigimi, ne demek istedigimi, mac mi var mis sabah sabah neymis neymis niyey mis!?!?!? Anlatamadim bir turlu kalkip hazirola gecmesi gerektigini, gunun artik basladigini.

Herkese sevgiler


Hiç yorum yok: